Op 24 augustus 2016 door Frank Bogaard over Tips, Website optimalisatie,

Top 15 meest vergeten must-haves voor je website

Wanneer je een website gaat of laat maken zul je zien dat er veel bij komt kijken. Daardoor is het gemakkelijk om een aantal belangrijke, maar eenvoudig te plaatsen onderdelen over het hoofd te zien. Wij hebben een overzicht gemaakt van de meest vergeten must-haves die wij het afgelopen jaar zijn tegen gekomen.

  1. Feedback na verzending formulier
    Wat krijg je te zien wanneer bijvoorbeeld een contactformulier verzonden is? Zorg voor een logische melding, zodat je bezoeker niet in twijfel achter blijft. Bijvoorbeeld: ‘Bedankt voor je bericht, wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op’. Overweeg ook om je bezoekers, na het invullen van zo’n formulier, een bevestiging per email te versturen.
  2. Spam beveiliging formulieren
    Voorkom spam via jouw website, door formulieren (zoals het contactformulier) tegen ‘bots’ te beveiligen. Vermijd daarbij het invoeren van onmogelijke codes, maar gebruik bijvoorbeeld de recaptcha van Google.
  3. SSL certificaat
    Zorg voor extra vertrouwen bij je bezoekers door een veilige verbinding aan te bieden via https. Wat ons betreft is dit niet meer alleen voor webshops relevant, maar een must-have voor iedere website.
  4. Zinvolle tekst op je buttons
    ‘Klik hier’ is geen optie meer als tekst op je buttons, zorg voor een heldere omschrijving van de actie. Bijvoorbeeld ‘Vrijblijvend aanvragen’, ‘Lees meer over SSL’.
  5. Contactgegevens gemakkelijk vindbaar
    Het is belangrijk dat je contactgegevens gemakkelijk vindbaar zijn op je website, het zou zonde zijn om klanten mis te lopen doordat zij je contactgegevens niet snel kunnen vinden. Zet je telefoonnummer eventueel altijd boven in beeld en zorg voor een contactpagina. (De contactpagina zal de bezoeker helemaal rechts in de navigatie verwachten).
  6. Telefoonnummer klikbaar maken
    De helft van je website bezoekers bekijkt je website via een smartphone of tablet. Wel zo handig als zij met één druk op de knop jou kunnen bellen. Zorg er dus voor dat je telefoonnummer klikbaar is.
  7. Gegevens zijn beschikbaar in Google Mijn Bedrijf
    Je hebt het ongetwijfeld wel eens gezien wanneer je een bedrijf gegoogled hebt; naast de website wordt het bedrijf op de kaart weergegeven met alle contactgegevens, openingstijden, recensies etc. Dit kun je instellen via Google Mijn Bedrijf.
  8. De website laad snel genoeg
    Heb je je laten verleiden tot allerlei scripts, effecten en grote afbeeldingen? Controleer dan goed de laadsnelheid en optimaliseer wanneer de score slecht is. Een perfecte score is zeker niet altijd mogelijk, maar een halve seconde winst kan je al snel meer klanten opleveren.
  9. Geen Engelse termen op jouw Nederlandse website
    Vooral sinds de opkomst van standaard WordPress thema’s wordt nog wel eens vergeten dat er allerlei Engelse termen in je website verstopt zitten. ‘Next’ en ‘Send’ knoppen komen vaak voor. Door deze te vertalen zorg je voor een professionele uitstraling.
  10. Elke pagina heeft een duidelijke Call to Action
    Je bezoeker is geinteresseerd in jouw dienst en neemt de moeite om even te blijven hangen. Maar wat is de volgende stap? Is het duidelijk voor hem of haar wat de volgende actie is? Zorg voor een Call to Action, denk aan: ‘Bel mij terug’, ‘Vraag offerte aan’, ‘Maak een account aan’, ‘Download e-book’, et cetera.
  11. Koppel Google Analytics aan je website
    Het is zonde als je een jaar later bedenkt dat je de statistieken van je website zou willen in zien, maar blijkt dat deze niet beschikbaar zijn. Zorg direct bij lancering van je website voor een koppeling naar Google Analytics. Zodat je inzage hebt in jouw bezoekers, wanneer jij daar behoefte aan hebt.
  12. Jouw website is perfect bruikbaar op smartphones
    Elke website zou standaard responsive moeten zijn. Dat wil echter nog niet zeggen dat deze altijd goed weergegeven wordt op je smartphone. Controleer dit altijd goed met een echte smartphone omdat vaak belangrijke details worden vergeten.
  13. Logo’s en iconen zien er haarscherp uit op hoge resolutie schermen
    Wanneer je een website op je desktop of laptop bekijkt, valt het niet direct op dat het logo in het traditionele ‘72dpi formaat’ wordt getoond. Op de iPad, Macbook Pro Retina en smartphones val je echter direct door de mand met een logo in lage resolutie.
  14. De website is zowel met als zonder ‘www’ bereikbaar
    Het klinkt logisch, maar wij zien regelmatig een website die niet bereikbaar is als je er geen ‘www’ voor hebt getypt. Hiermee loop je ongetwijfeld waardevolle bezoekers mis. Vraag je webbouwer of hosting bedrijf om dit op te lossen.

  15. Je hebt een ‘404 pagina’ voor pagina’s die niet (meer) bestaan
    Wanneer je bezoekers op een pagina komen die niet meer bestaat, zorg er dan voor dat zij hierover met een ‘404 pagina’ geïnformeerd worden en wat de alternatieven zijn. Hier heb je de kans om de bezoeker alsnog te verleiden en om ze naar een werkende pagina te navigeren. Ook een mooie kans om je creativiteit de vrije loop te geven voor een originele of grappige 404 pagina.
  • Top 15 meest vergeten must-haves voor je website

    Tips, Website optimalisatie, Het komt regelmatig voor dat wanneer je een website gaat maken, je een aantal belangrijke onderdelen over het hoofd ziet. Wij hebben een overzicht gemaakt van de meest vergeten must-haves voor je website, die wij het afgelopen jaar zijn tegen gekomen.

  • Maak je telefoonnummer klikbaar

    Mobiele website, Tips, Website optimalisatie, Website Quicktip, Is het telefoonnummer op jouw mobiele website al klikbaar?

  • Nieuwe website; maatwerk of thema?

    Nieuwe website, Website, Wordpress, Wanneer je een nieuwe website laat ontwikkelen heb je een belangrijke keuze te maken. Gebruik je een bestaand thema of laat je een thema op maat maken?

  • Hoe sla jij wachtwoorden (van je klanten) veilig op?

    Tips, Veiligheid, Worden de wachtwoorden opgeslagen in e-mails of tekstdocumenten, of gebruik je hiervoor bepaalde software om deze wachtwoorden beveiligd en overzichtelijk te bewaren?

  • Website trends van 2016

    Ontwerp, Trends, Website, Het nieuwe jaar is inmiddels aangebroken, tijd om vooruit te blikken op de website trends van 2016. Hieronder zijn de vijf belangrijkste website trends van 2016 in kaart gebracht.

  • 4 simpele stappen naar een veilige WordPress website

    Doe het zelf, Veiligheid, Webshop, Wordpress, Welke stappen kun je zelf zetten om je WordPress site veilig en soepel te laten draaien?

  • Toon je kennis in een e-book

    Website Quicktip, Specialist in jouw vakgebied? Publiceer een e-book waarin je gratis tips kan weggeven. In ruil daarvoor kun je gegevens van hen verzamelen en jij kunt je autoriteit versterken.

  • De beste premium WordPress plugins

    Plugins, Website, Wordpress, De waarde van betaalde Wordpress plugins en welke niet mogen ontbreken

  • De 5 W’s voor een succesvolle Social Media strategie

    Social Media, Pas op de plaats en even gaan zitten voor een social media strategie. En dat volgens de 5W’s.

  • Heb jij wel een banaan op je website?

    Conversie, Website Quicktip, Een banaan is iets groots om op te klikken. Direct helder voor de bezoeker waar hij moet klikken. Jouw bezoeker heeft een doel en wil daar zo snel mogelijk op af. Zorg er dus voor dat jouw bezoeker dit doel zo snel mogelijk kan bereiken.

  • LinkedIn: jouw LinkedIn profiel een nieuwe Boost!

    LinkedIn, Marketing, Social Media, LinkedIn, voor velen bekend terrein, maar haal je er eigenlijk wel alles uit wat er in zit? Wat is de laatste keer geweest dat jij kritisch naar jouw profiel keek? Wordt het niet tijd dat je het weer eens wat aandacht geeft? Als je onderstaande stappen serieus* (zie onderaan) doorloopt, geef je jouw LinkedIn profiel

  • Sneller nieuwe klanten door een goede testimonial!

    Marketing, Social Media, Bescheidenheid mag de mens dan sieren, wees als ondernemer niet bang je te profileren. Een testimonial geeft blijk van jouw betrouwbaarheid en vakmanschap. Door aanbevelingen van anderen te delen met je (potentiële) klanten, laat je zien dat je werk gewaardeerd wordt en om welke redenen. Hoe werkt een testimonial en wat is slim om er in terug te laten komen.

  • Maak je website geschikt voor Retina schermen

    Graphics, Retina, Website optimalisatie, Wellicht heb je de term ‘Retina’ al eens horen vallen de afgelopen tijd. Retina schermen hebben een hogere resolutie dan de ‘ouderwetse’ schermen waardoor alles een stuk scherper wordt. Steeds meer schermen maken hier gebruik van, dus is het tijd om je af te vragen of jouw website ook klaar is voor de schermen van de toekomst. Laten we eerst een korte uitleg geven over de techniek om vervolgens drie stappen te nemen op jouw website weer haarscherp te maken!

  • SEO Schrijven voor Internet – Zoekmachine Copywriting

    Doe het zelf, SEO, Website, Website optimalisatie, Wil je dat jouw website door deze teksten ook beter in Google gevonden wordt?

  • Verbeter zelf je website in één middag…

    Doe het zelf, Nieuwe website, Website, Website optimalisatie, Een goede opzet en regelmatige check van je website is erg belangrijk. Hoe kun je dat zelf op een goede en volledige manier doen zonder meteen de hulp van een expert in te roepen?

  • Nieuwe features van WordPress die je niet mag missen

    Website, Wordpress, Waarom zou je Wordpress updaten naar versie 3.5, en welke nieuwe features zijn van belang?

  • Waarom schrijf ik eigenlijk dit blog?

    Bloggen, Branding, Marketing, Het is goed dat je van tijd tot tijd evalueert of je met jouw marketingactiviteiten nog wel je gestelde (ondernemers)doelen behaalt. Sterker nog, evaluatie is onderdeel van goede marketing! En ja, ik ga zeker door met bloggen omdat het mij helpt a. mijn marketing- & ondernemersdoelen te behalen en b. met mijn ondernemerschap. Hoe? Dat leg ik hieronder uit aan de hand van 7 redenen die ook voor jou belangrijk kunnen zijn.

  • Wat bied jij de 4 bezoekers van jouw website aan?

    Marketing, SEO, Webshop, Website, Website optimalisatie, Weet jij al wie jouw bezoekers zijn? En wat bied jij jouw bezoekers dan aan?

  • Wat moet je doen als je SPAM ontvangt op Twitter?

    Social Media, Spam, Heel veel mensen krijgen in een Direct Message (DM) een SPAM bericht van een persoon die jou volgt en jij volgt die persoon. Een bekende zullen we maar zeggen. De berichten hebben teksten als: HIGHEST QUALITY REPLlCA WATCHES & JEWELRY 15% Off lmao can’t belive ur in this facebook vid how did they get you […]

  • Maak je website aantrekkelijk voor mobiele bezoekers

    Mobiele website, Nieuwe website, Ontwerp, Wil je jouw website wél aantrekkelijk maken voor mobiele bezoekers, maak deze dan ‘responsive’.

  • Dé 3 stappen van een succesvol online marketingplan!

    Marketing, Social Media, Ook jij weet allang dat het erg belangrijk is een goed online marketingplan te hebben. Sterker nog, het is een must om een goede online aanwezigheid te hebben op ‘de grootste marktplaats ter wereld die Internet heet.’ Zo heb je vast al een website en gebruik je social media: je Twittert nieuwtjes, vergroot je kringen op Google Plus of linkt op Linkedin. Je gaat voortvarend van start, maar dan na een tijdje denk je: “Wat ben ik nu aan het doen? Het kost veel tijd! Wat levert het me eigenlijk op?” Dit is niets nieuws, dit overkomt velen.

  • Nieuwe website: statisch of met Content Management Systeem?

    CMS, Website, Wordpress, Wanneer je een (nieuwe) website wilt laten ontwikkelen kom je al snel voor de vraag te staan of deze je zelf wilt gaan beheren of niet.

  • Wat is webcare?

    Social Media, Webcare is een online team van mensen die (alle) sociale media in de gaten houdt. Met als doel de reputatie van een bedrijf, merk of product te verhogen. Vaak wordt webcare gezien als een online klantenservice of klachtendesk. Het omzetten van een negatief bericht naar een positief bericht. Dat is niet het enige, maar een onderdeel van webcare. Je kan ook van een neutraal bericht (een checkin) een positief bericht maken. Of van een positief bericht een nog positiever bericht. Veel mogelijkheden dus.