Regelmatig schrijf ik een blog over mijn vakgebied online marketing. Tijd is schaars (herkenbaar?) en ik dacht laatst: “waarom blog ik eigenlijk nog? Het is dan wel onderdeel van mijn online marketingstrategie, maar behaal ik mijn gewenste doelen er nog wel mee?”

Het is goed dat je van tijd tot tijd evalueert of je met jouw marketingactiviteiten nog wel je gestelde (ondernemers)doelen behaalt. Sterker nog, evaluatie is onderdeel van goede marketing! En ja, ik ga zeker door met bloggen omdat het mij helpt a. mijn marketing- & ondernemersdoelen te behalen en b. met mijn ondernemerschap. Hoe? Dat leg ik hieronder uit aan de hand van 7 redenen die ook voor jou belangrijk kunnen zijn:

Branding van jezelf (personal branding) én jouw onderneming (company branding)

In jouw blog laat je een ‘beetje van jezelf’ en vooral jouw expertise en kennis zien. Potentiële klanten maken hierdoor kennis met jou én lezen dan met welke vragen ze bij jouw onderneming terecht kunnen.

Een platform om belangrijk nieuws voor jouw klanten ‘naar hun praktijk te vertalen’

Regelmatig is er belangrijk nieuws voor jouw klanten uit je vakgebied. Dit nieuws is vaak vol vaktermen en lastig te begrijpen. ‘Vertaal’ dit dan naar gemakkelijke informatie (het liefst met direct een oplossing of een actie ). Jouw blog is dan het platform waarop je deze vertaling publiceert. Vele klanten zijn blij met een blog (over voor hen belangrijke onderwerpen) in ‘Jip en Janneke taal’.

Een extra podium voor jouw eigen nieuws

Je blog is ook jouw eigen podium voor nieuws, acties, nieuwe diensten of producten. Natuurlijk is je website daarvoor ook geschikt, maar een blog is een extra en sneller communicatiemiddel.

Extra en beter vindbaar in Google met een SEO-proof blog

Ook je blog is vindbaar in de zoekmachines en dus ook in Google. Sterker nog, als je zorgt voor een SEO-proof blog mét goede, tactische linkbuilding, levert dat extra punten op voor je Google-ranking waardoor je (nog) beter vindbaar op internet bent.

‘Potentiële klanten’ die jou beter onthouden

Met bloggen kun je ‘de diepte’ ingaan en een ‘verhaal vertellen’. Met een verhaal vergroot je de kans dat een potentiële klant jou onthoudt en je later nog eens benadert of aanbeveelt. Door aanbeveling kun je nog meer potentiële klanten bereiken. En ik hoef je niet te vertellen dat de kans op meer omzet wordt vergroot door met meer potentiële klanten in contact te komen!

Bloggen helpt je met je ondernemerschap

Als je regelmatig blogt, denk je na over het onderwerp van je nieuwe blog met vragen als:

  • Wat is belangrijk nieuws voor mijn (sub)doelgroep?
  • Waar ben ik goed in en kan ik dus ook goed over schrijven?
  • En, ook erg belangrijk; Waar wil ik (meer) omzet in halen? (en dus over schrijven)?

Deze vragen houden je scherp & gefocust en helpen je met je ondernemerschap.

Bloggen is leuk!

De laatste en kortste reden om te bloggen: “Het is leuk om te doen!”

Als bloggen onderdeel is van jouw (online) marketingstrategie (daarover een andere keer meer) en je denkt op enig moment ‘er geen tijd voor te hebben’, lees dan bovenstaande 7 redenen nog eens door. Dan weet je precies weer waarom ook jou eigenlijk blogt.

Blog ze!