Het nieuwe jaar is inmiddels aangebroken, tijd om vooruit te blikken op de website trends van 2016. Hieronder zijn de vijf belangrijkste website trends van 2016 in kaart gebracht.

Minder stockfoto’s

Stockfoto’s worden veel gebruikt als afbeelding bij het bouwen van een website of het versturen van een nieuwsbrief. Ze zijn vaak een noodzakelijk kwaad bij gebrek aan echt goede beelden. Voor velen staan stockfoto’s bekend als erg “Amerikaans” en de plaatjes kunnen nogal gemaakt over komen. Gelukkig is de kwaliteit van deze foto’s de afgelopen jaren flink verbeterd.

In 2015 zagen wij al de trend van meer ‘unieke’ en sfeervolle stockfoto’s, er kwamen zelfs een aantal zeer succesvolle en gratis foto websites bij zoals Unsplash en Stocksnap. Hoewel stockfoto’s goed bruikbaar kunnen zijn, voorspellen wij dat 2016 het jaar van de eigen fotografie wordt. Echtheid speelt hierbij een belangrijke rol; echte foto’s van jouw product, dienst of personeel. Desnoods gemaakt met een eigen camera, smartphone of in een eigen studio.

Material Design

‘Flat design’ is in 2015 geen trend gebleken, maar is terecht een blijvende ontwerpvisie te noemen. Google kwam vervolgens met ‘material design waarbij er in vergelijking met ‘flat design’, toch weer wat meer diepte in onze websites en apps gebracht werd.

Door middel van subtiele schaduwwerking en primaire vormen, wordt met de zogenaamde ‘visual language’ vooral getracht de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Afgelopen jaar werd dit langzaam geïntegreerd in bekende applicaties en websites, zoals Google Drive. Dit jaar zal de trend van ‘material design’ doorzetten en kunnen ontwikkelaars er steeds meer een eigen draai aan geven.

Grenzeloos

Steeds meer websites maken gebruik van het volledige browser scherm. Afbeeldingen worden fullscreen weergegeven en bijvoorbeeld een fotogalerij zal zich aanpassen aan het scherm, zodat het op alle kanten van je scherm aansluit.

Dit zijn wij gewend van mobiele apps en websites op onze tablet. Nu zien we het steeds vaker terug bij websites van desktop formaat. Voor het design van je website, biedt dit diverse mogelijkheden.

Verbergen van navigatie

Een andere trend is het verbergen van het navigatiemenu. Ontwerpers van websites begrijpen hierbij steeds beter het ‘less is more’ principe; alles wat niet direct met de boodschap van een website te maken heeft, mag best verborgen worden.
Hamburger icoon
Zo kan het navigatiemenu ook geactiveerd worden via het zogenaamde ‘hamburger icoon’ (uitschuifbaar of drop-down-menu). In apps zijn wij dit al gewend en de meeste van ons kunnen dit nu ook accepteren in websites.

Wanneer het menu geopend wordt, mag deze op groot formaat getoond worden. De rest kan dan eventueel verborgen worden, zodat de focus op het navigatiemenu ligt.

Animaties

Door het volwassen worden van de CSS3, wordt het maken van animaties in websites een stuk eenvoudiger. Illustraties, foto’s en teksten komen tot leven wanneer de bezoeker, met de muis hierover heen gaat.

Tevens is dit te gebruiken in combinatie met het naar beneden scrollen in een website, hierbij verschijnen animaties of bewegende beelden wanneer je naar beneden scrolt.

Wij kijken weer uit naar een jaar vol nieuwe ontwikkelingen en mooie projecten om aan te werken. Wij volgen geen trends om simpelweg ‘mee te doen’, maar zetten techniek en ontwerp in voor een optimale beleving. Conversie en gebruiksvriendelijkheid blijven voorop staan.