Marketing Automation omvat alle systemen die ontworpen zijn om marketing effectief en grootschalig op meerdere online kanalen in te zetten (Social Media, e-mail, websites). Deze systemen maken dit eenvoudig doordat herhalende taken geautomatiseerd worden.

Het aantal kleine en grote organisaties die dit omarmen groeit en zal in 2019 blijven groeien. Maar waarom blijft jouw organisatie achter en wat is Marketing Automation eigenlijk?

Marketing Automation is niet persoonlijk

Het automatiseren van herhalende taken klinkt saai en onpersoonlijk. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Indien goed uitgevoerd wordt Marketing Automation een verlengstuk van jezelf omdat het precies doet zoals jij het handmatig zelf ook zou doen. Het is gepersonaliseerd en wordt geactiveerd op het juiste moment bij de juiste persoon.

Op momenten dat het drukker wordt binnen je bedrijf is er simpelweg geen tijd meer voor belangrijke marketing activiteiten. Te veel klanten en te veel leads. Fysiek is het niet mogelijk de werkzaamheden bij te houden, maar met Marketing Automation elimineer je deze beperking.

Marketing Automation is de beste versie van jezelf, elke dag opnieuw.

Marketing Automation is ingewikkeld

De tools van tegenwoordig maken het voor iedereen eenvoudig om direct met Marketing Automation aan de slag te gaan. Vaak zijn er visuele hulpmiddelen beschikbaar die heel overzichtelijk in beeld brengen welke acties op welk moment worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan “verstuur email x wanneer een contactpersoon link y heeft aangeklikt”. Of “geef klant x label ‘zeer geïnteresseerd’ wanneer hij de productpagina vijf keer bezocht heeft”.

Op de achtergrond zijn dit misschien ingewikkelde algoritmes, maar voor jou als gebruiker wordt dit in gewone mensentaal omschreven.

Met visuele tools kan iedereen Marketing Automation inzetten
Met visuele tools kan iedereen Marketing Automation inzetten

Door Automation verlies ik de controle

Je weet nu dat Marketing Automation niet ingewikkeld is en zeker niet onpersoonlijk hoeft te zijn. Maar verlies je geen controle als software mijn taken overneemt?

De beste Marketing Automation campagnes beginnen met een serie handmatige acties. Jij kent jouw klant het best en weet als geen ander wanneer een contactmoment passend is. Wanneer ze een telefoontje of juist een mail moeten ontvangen. Na welke acties ze nét wat meer aandacht nodig hebben. Dit voer je zelf uit zoals je dat gewend bent. Ben je tevreden, dan ga je deze acties stap voor stap in je Marketing Automation software vastleggen. Het blijven jouw inzichten die door de software wordt uitgevoerd. Je leest de statistieken uit en stuurt bij waar nodig.

Als je dit goed doet dan is het alsof je met één actie 1000 klanten tegelijk kan helpen.