Het is makkelijk om als ondernemer trots te vertellen over de door jouw ontwikkelde websites. Sterker nog, wij delen onze successen regelmatig. Maar hoe is het project eigenlijk verlopen? En is de opdrachtgever ook tevreden over het proces? Of telt alleen het resultaat: de website?

Minder vaak hoor ik dat iemand objectief terugkijkt. Eigen fouten toegeven is al helemaal spannend. Toch is het belangrijk om te doen. Zonder de omgeving de schuld te geven, en vooral te registreren welke invloed wij zelf heb om dit te voorkomen in de toekomst. Waar ging het de afgelopen periode fout en waar lag dit aan? Zelden is de oorzaak een gebrek aan vakkennis of verkeerde intenties.

1. Voortschrijdend inzicht

Wijzigingen tussendoor, ook wel “voortschrijdend inzicht” genoemd zorgt vertraging en frustratie. De ontwikkeling moet tussendoor on hold gezet worden, achteraf blijkt de marge voor de ontwikkelaar te zijn verdampt door de vele extra uren die niet in de offerte waren opgenomen, en de opdrachtgever is toch niet helemaal tevreden over de gemaakte keuzes.

Het is makkelijk voor een webdesigner of website ontwikkelaar om op zo’n moment haar opdrachtgever aan te kijken. Zij komen tenslotte continue met wijzigingen en nieuwe wensen. Het is echter de taak voor de opdrachtnemer om het optimale proces van te voren goed uit te leggen (en waarom!). Mis je deze processtap? Dan heeft dat consequenties en moet er direct gecommuniceerd worden wanneer een wijziging naar boven komt. Neem hier dan de tijd voor. Op termijn bespaart het frustratie en verrassingen aan het einde van het traject.

Belangrijk is dat het proces vooraf besproken wordt en start pas wanneer alle beslissingen zijn gemaakt. Komt er tussendoor een wijziging? Stop dan, en communiceer.

2. Wij weten het beter

Als je naar de tandarts gaat, zoek je dan eerst op hoe je een gaatje dicht en ga je vervolgens aan de tandarts vertellen hoe hij je gaatje moet dichten? Waarschijnlijk niet.

Vertrouw de professional die je inschakelt om iets te doen waar je zelf geen specialist in bent. Het is aan de professional om dit vertrouwen waar te maken!

Afgelopen jaar hebben we afscheid genomen van een opdrachtgever, die achteraf gezien een uitvoerend medewerker nodig had in plaats van een specialist. De opdrachtgever koos ervoor om zelf de rol van projectleider én specialist aan te houden tijdens het project. Op het gebied van ontwerp, techniek en marketing bepaalde de opdrachtgever alles zelf. Dat is prima, en je kan tegenwoordig steeds meer zelf doen. Maar een samenwerking met een specialist werkt dan wat minder soepel.
Als opdrachtgever denk je misschien dat het tijd oplevert en je zo meer controle over het resultaat hebt. Echter, wat heeft dit tot nu toe opgeleverd? Als high-end website ontwikkelaar kun je er onterecht vanuit gaan dat jouw opdrachtgever weet dat jij op een ander niveau functioneert dan enkel uitvoerend.

Geleerd: Stem vooraf goed af wat je van elkaar verwacht. Welke rol neemt de opdrachtgever op zich en wat wordt de rol van de website ontwikkelaar? Is hij/zij puur uitvoerend voor het technische gedeelte of schakel ik een specialist is die tevens projectmanager kan zijn? Hoe zou het zijn om alles uit te besteden, zodat je kan focussen op je core business?

3. Snel en goedkoop

Op een gegeven moment leer je bepaalde signalen herkennen. Je ziet in de eerste minuten vaak wanneer je niet met een potentiële opdrachtgever in zee moet gaan. Soms is het onderbuik gevoel en soms staat het letterlijk in een mooi geformuleerde briefing. “Gezien onze situatie … is vanzelfsprekend dat het budget beperkt is. Belangrijk is daarnaast dat we eind deze maand live moeten met de website. Wij zien uw offerte graag vandaag tegemoet”.

Toch zijn we met Klikkracht het afgelopen jaar zo’n project aangegaan. Er was een laag budget en de wensen bevatte veel bijzonderheden en onduidelijkheden. Deze onduidelijkheden zorgen voor meer onderzoekstijd en dus vertragingen. De deadline werd gemist en bepaalde features werden weggelaten of onbetaald verwerkt. Beide partijen hielden daar een bittere nasmaak aan over. Een duidelijke fuckup!

Voortaan werken we altijd met een checklist waarin vooraf voor iedereen 100% helder is wie, wat, wanneer uit moet voeren. Een mooi voorbeeld daarvan is een ‘snel-en-goedkoop’ project dat we in dezelfde periode zeer succesvol hebben afgerond. Daarnaast kende we elkaar goed waardoor we wisten waar we aan toe waren. Een bewuste keuze, volledige controle en een mooi resultaat.

4. Mijn leidinggevende is een control freak

Het aantal en het type ‘beslissers’ bij jou als opdrachtgever hebben gigantisch veel invloed op het proces van website ontwikkeling. Bij een project hadden we met de Marketing Manager een mooi een doordacht ontwerp gemaakt zoals bij eerdere projecten met hem. Iedereen is blij en we kunnen starten! Maandagochtend start de ontwikkelaar zoals gepland en exact op dat moment krijgen we een mailtje van de klant: “Onze eigenaar heeft ook meegekeken en heeft nog wat opmerkingen. Zie bijgaande Word document van 24.8 MB)”. Resultaat: We mochten opnieuw beginnen met ontwerpen, de planning lag overhoop waardoor de deadline gemist werd.

Onze les: Aan ons als website ontwikkelaars de taak om vooraf te bespreken wie er in de organisatie meekijkt en meebeslist over de functies en het ontwerp. Zijn dit meerdere personen? Dan zullen we hier rekening mee houden in de planning en offerte. Ga jij starten met een nieuwe website? Bespreek dit onderwerp dan intern bij jouw organisatie.