Werk regelmatig aan de content op je website

Je wilde graag een website waarbij je zelf je content kan aanpassen met jouw WordPress website. Het dynamische karakter van online media is tenslotte een van de grote voordelen tegenover ouderwets geprinte media. Met regelmatige, goede content blijf je relevant binnen jouw vakgebied. Je komt regelmatig op het netvlies van van potentiële klanten én Google.

Vol nieuwe ideeën voor blogs of andere pagina’s sta je te popelen artikelen te (laten) schrijven. Maar je weet hoe dat gaat: morgen belt die ene mooie klant, die al je tijd opslokt, en van bloggen komt weinig terecht.

Plan dus voor jezelf een vast moment in, waarop je aan content werkt. Ik doe dat bijvoorbeeld wekelijks twee uur op vrijdagochtend. De mailbox blijft gesloten en de telefoon staat op stil, zodat niet wordt afgeleid. Heb je daar geen tijd voor? Werk dan samen met een ‘ghostwriter’ en lever je onderwerpen bij hem of haar aan zodat de artikelen voor jou geschreven worden.

Hou daarnaast een lijst bij met mogelijke onderwerpen waar je over wilt schrijven. Je hebt niet altijd inspiratie en vul deze lijst aan op het moment dat je dat wel hebt. Ga je aan je content werken, dan kun je simpelweg werken aan de onderwerpen die je eerder bepaald hebt.

Zorg ervoor dat je website snel blijft

Zowel jouw bezoekers als Google hechten veel waarde aan een snelle website. Het is niets nieuws dat jouw website bezoekers ongeduldig zijn, en zo snel mogelijk willen vinden waar ze naar op zoek zijn. Google is minstens zo kritisch en de snelheid heeft invloed op de vindbaarheid.

Uit onderzoek van Google blijkt:

  • Gemiddelde laadtijd van een pagina is 8.6 seconden
  • De aanbevolen laadtijd van een pagina is minder dan 3 seconden
  • Elke extra seconde resulteert in 7% minder conversie en 11% minder pageviews
Uit onderzoek van Google blijkt dat de snelheid van jouw website direct invloed heeft op het gedrag van je bezoekers
Uit onderzoek van Google blijkt dat de snelheid van jouw website direct invloed heeft op het gedrag van je bezoekers

Hebben jullie hier bij de ontwikkeling van de website al rekening mee gehouden? Heel goed!

Maar naar verloop van tijd kan de site minder snel worden. Misschien worden er nieuwe functies toegevoegd of heb je een paar grote afbeeldingen geplaatst. Dit heeft een niet te onderschatten invloed op de laadtijd, en dat kost je nieuwe business. Door nieuwe functies goed met je website ontwikkelaar te bespreken voorkom je dat. Zij kunnen namelijk inschatten welke invloed deze hebben op de laadtijden en je daarin adviseren.

Ook is het belangrijk dat je weet hoe je afbeeldingen zo klein mogelijk plaatst. Dit zonder in te leveren op kwaliteit. Hiervoor zijn ook handige plugins beschikbaar, welke wij standaard bij elke website installeren.

Houd de website veilig

Grotendeels zal jouw website ontwikkelaar en webhosting partij zorgen voor een veilige website. Als het goed is heb je een Onderhoud & Support contract met ze afgesloten zodat de WordPress website up-to-date blijft en er regelmatig backups worden gemaakt. Ook jij hebt hier invloed op. Zorg dat je onderstaande tips in gedachte houdt.

  • Deel je WordPress wachtwoord niet met anderen.
  • Kies een uniek wachtwoord die je niet voor andere websites gebruikt.
  • Sla je wachtwoord op met een beveiligde tool zoals LastPass.
  • Maak voor collega’s en gastbloggers een aparte gebruiker aan.
  • Verwijder gebruikers wanneer deze niet meer nodig zijn.
  • Voorkom virussen op jouw computer met een virusscanner.
  • Installeer niet zomaar nieuwe plugin zonder overleg met je website ontwikkelaar.

Pro tip: Plan periodiek een website evaluatie in

Zet het nu alvast in de agenda: over 6 maanden ga jij jouw website evalueren. Ben je tevreden en biedt jouw website écht meerwaarde voor potentiële klanten? Mooi om te weten dat je nog goed op weg bent! Misschien zijn er ook dingen die beter kunnen qua inhoud, layout of techniek. Als ondernemer of marketeer heb je regelmatig nieuwe ideeën: bespreek deze eens met je webdesigner.

Welke artikelen werden het beste gelezen? Rondom die onderwerpen kun je wellicht meer schrijven de komende tijd. Uiteraard gebruik je Google Analytics om te zien hoe jouw artikelen presteren.

Volg je deze tips en blijf consequent aan je website werken. Je zult zien dat je snel een voorsprong op de concurrentie krijgt. De lancering van jouw nieuwe website is slechts het begin.